ایل قشقایی مانند دیگر ایلهای ایران، آداب و رسوم خاص خود را دارند. آنها ذاتا مردمانی شاد هستند و به شادی و جشن علاقه بسیاری دارند و جشنهای خود را باشکوه فراوانی برگزار میکنند.
ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص به پل بین شرق و غرب شهرت داشت و نقشی عظیم را در تاریخ خاورمیانه ایفا میکرد. جغرافیای ایران قدیم از سمت شرق به رود سند در هند، از غرب به بینالنهرین، از شمال به جیحون، دریای خزر و قفقاز و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان ختم میشد. اقوام بسیاری در طول تاریخ در جغرافیای ایران نشو و نما یافتهاند.
یکی از این اقوام، قوم قشقایی است که به گفته منابع تاریخی از سرزمینهای حاشیه آسیای مرکزی که به ایران وابسته بودند و به فلات ایران کوچ کردند و در آنجا ساکن شدند. ایل قشقایی یکی از ایلهای پرجمعیت ایرانی است. این ایل را جزوی از ترکمانان دشت قبچاق میدانند که بعدها به هند، عراق و سیستان و در پایان به استان فارس مهاجرت کردهاند.
ایل قشقایی با وجود گذر زمان و شکلگیری فرهنگ مدرنیته، آداب و رسوم خود را حفظ کردند و از زندگی کردن در طبیعت بهره میبرند. زندگی در سیاه چادر، موسیقیهای خاص ایلی، زندگی، غذا و خوراکیهای سنتی خاص ایل از ویژگیهای مهم ایل قشقایی است. مطالعه منابع مربوط به ایل قشقایی نشان میدهد که این قوم در سرزمینی به نام «قشق» و طایفهای به نام «قشقه» میزیستهاند. رودخانهای نیز در نزدیکی سرزمین آنها وجود داشت که نام آن «قاشقا» بود. این قوم به زبان ترکی و با گویش قشقهای سخن میگفتند. قشقاییها در طی دورههای مختلف به سرزمین ایران وارد و در آن ساکن شدند.
درباره خاستگاه قشقاییها روایات مختلفی ذکر شده است. ظلالسلطان در کتاب خود آورده است که اتابک فارس با سواران خود به دیدار خلیفه در بغداد رفت، در راه به سپاه سلطان محمد برخورد کرد و با آنها جنگید. سلطان، شجاعت اتابک سعد زنگی را ستود و تعدادی از جنگجویان کاشغری را با او به فارس فرستاد که بعدها قشقری خوانده شدند و سپس به قشقایی شهرت یافتند.
خورموجی در کتاب حقایق الاخبار نوشته است که قشقاییها از ترکهای دشت قبچاق بودند و با اتابکان سلغری به فارس آمدند. خواندمیر نیز در کتاب حبیب السیر، «قشقا» را سرزمینی در آسیای مرکزی میداند که نزدیک سمرقند و بخارا قرار داشت و مردمان آن از نژاد ترک بودهاند.
ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص، به پل بین شرق و غرب شهرت داشت و نقشی عظیم را در تاریخ خاورمیانه ایفا میکرد. جغرافیای ایران قدیم از سمت شرق به رود سند در هند، از غرب به بینالنهرین، از شمال به جیحون، دریای کاسپین و قفقاز و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان ختم میشد و مساحت آن در حدود ۲,۶۰۰,۰۰۰ کیلومتر بوده است. اقوام بسیاری در طول تاریخ در جغرافیای ایران نشو و نما یافتهاند. یکی از این اقوام، قوم قشقایی است که به گفته منابع تاریخی از سرزمینهای حاشیه آسیای مرکزی که به ایران وابسته بودند و به فلات ایران کوچ کردند و در آنجا ساکن شدند.
نظر کلی این است که اجداد قشقایی از قراوالان لشکر هلاکوخان و تیمور بودند و از آسیای مرکزی به سمت ایران آمده اند. در قرن یازدهم میلادی مهاجرت های بزرگ قبیله ای صورت می گفت و به نظر می آید زمان مهاجرت این ایل به ایران در همان زمان بوده است. بیشتر تاریخ شناسان معتقدند که این ایل قبل از اینکه استان فارس را به عنوان محل اصلی زندگی انتخاب کنند مدتی را در شمال غربی ایران ساکن بودند؛ یکی از چیزهایی که این نظر را تایید می کند وجود قبیله ای به اسم مغانلو در میان قشقایی ها بوده که بدون شک نامشان از دشت مغان شمال اردبیل گرفته شده است. این طور که از اسناد و مدارک معلوم است در یک دوره زمانی میان خلج ها و قشقایی ها ارتباط نزدیکی وجود داشته است دلیل این فرضیه به مهاجرت خلج ها به فارس و ترکیب آن ها با قشقایی ها برمی گردد. با نگاهی به نام طایفه های قشقایی کاملا مشخص است که به جز خلج ها طوایف دیگری مثل قراگوزلو، ایگدر، شاملو و بیات هم به این اتحادیه ایلی اضافه شده اند.
ایل قشقایی نیز مانند دیگر ایلهای ایران، آداب و رسوم خاص خود را دارند. آنها ذاتا مردمانی شاد هستند و به شادی و جشن علاقه بسیاری دارند و جشنهای خود را باشکوه فراوانی برگزار میکنند.
یکی از مهمترین آداب و رسوم قشقاییها عروسیها و جشنهای آنها است. عروسی در ایل قشقایی جشن عروسی در ایل قشقایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. چون شادی برای ایل ارزش والایی دارد، آنها تلاش میکنند تا عروسیهای خود را باشکوه خاصی برگزار کنند. رقص چوب بازی قشقایی بسیار زیبا است.
ایل قشقایی مانند دیگر ایلها بین سرزمینهای گرمسیر و سردسیر کوچهای سالانه دارند. ییلاق قشقاییها دشت ارژن و میان شیراز، در شمال شرق شیراز از سپیدان تا مرزهای کهگیلویه و از سمت شمال شامل آباده و شهرضا میشود. این منطقه که تا مرز بختیاری تداوم دارد، به سرحد بزرگ شهرت دارد. منطقه قشلاق اولیه قشقاییها در جنوب شرق فارس است که محل قشلاق طوایف شش بلوکی، فارسیمدان، کشکولی کوچک و عمله است. این منطقه از مناطق کم ارتفاع جلگهای جهرم، لار و فیروزآباد شروع و تا کنارههای خلیج فارس تداوم مییابد. منطقه قشلاق درهشوریها، شامل کشکولی بزرگ و شاخههای وابسته به آن است که از کازرون تا بهبهان و بندر گناوه ادامه دارند.
ایل قشقایی در چادر زندگی میکنند و سیاه چادر را از موی بز میبافند. دیواره جانبی بنا نیز چپق است که از ترکیب نی با موی بز درست شده است. چادرهای ایلی بهشکل مستطیل هستند و آنها را به رنگ سیاه میبافند.این چادرها از بخشهای مختلف تشکیل میشوند که شامل لتف، سقف، تیرک،کمج، بند، میخهای چوبی، میشوند میخهای کوچکی نیز وجود دارند که آنها را شیش میخوانند و به سقف وصل هستند. تیرکها و کمجها از سقف نگهداری میکنند و سرتیرکهای زیر سقف در سوراخهای کمجها جای میگیرند. چادرهای زمستانی با چادرهای تابستانی فرق دارند. در زمستان، سقف بهشکل مخروط درمیآید تا زمان ریزش باران، آب از لبه سقف به زمین میریزد. در تابستان تیرکها در اطراف چادر قرار داده میشوند تا سقف صاف باشد.
لباس ایل قشقایی به دست خود آنها دوخته میشد. آنها پارچهها و تزیینات مخصوص لباس را از بازار میخریدند و لباسهای مورد نیاز خود را میدوختند. پیراهنیهای آنها یقه نداشتند و عبایی بلند که آرخالق نام داشت به تن میکردند و آن را با شال محکم میکردند قبایی نمدی نیز به تن میکردند که کپنک نام داشت. این قبا گرم بود و بیشتر در فصل زمستان استفاده میشد. کلاه نمدی قشقایی نیز با نام برک شهرت داشت. کلاه قشقایی ابتدا به رنگ سیاه بود و بعد تغییر رنگ داد.
شمشیر، خنجر و تفنگ از ابزاری بود که مردان ایل قشقایی بههمراه خود داشتند. افراد خاص قشقایی که در شهرها زندگی میکردند، لباسی میپوشیدند که با لباسهای ایلی تفاوت داشت و بیشتر شبیه لباسهای قاجاری بودند. مردان پیراهنهای بییقه سفید پوشیدند. شلوارهای سیاه آنها دم پایشان جمع میشد و قباهایی داشتند که جلوی آن با کمربند بسته میشد. قشقاییها در قرن بیستم کلاه کوتاه و گرد نمدی بر سر میگذاشتند. برخی از مردان جلیقههایی از جنس نمد و ژاکتهای پوستی میپوشیدند. پاپوش آنها نیز گیوه ملکی بود.
استفاده از قطار فشنگ و بستن آن، مایه مباهات بود؛ زیرا مردان طوایف قشقایی را از طریق کمربند و نحوه بستن قطارفشنگ، تشخیص میدادند.
لباس زنان ایل قشقایی زنان قشقایی در قرون معاصر، لباسهایی شبیه به لباسهای زنان عشایر در جنوب ایران را میپوشیدند. لباس زنان قشقایی از رنگهایی زیبا و متنوع برخوردار است و از چند بخش تشکیل شده است. لباس زنان از دامنی چند لایه که تنبان و شلیته نام دارد، تونیکی که شکاف در دو سمت آن است و قیناق هم به آن میگویند، یک ژاکت کوتاه، کلاقچه که یک کلاه کوچک بود و تور روسری که مانند چادر بود تشکیل میشد .زنان قشقایی یک بند ابریشیم را نیز روی سرشان میبستند که یاقلق و قالاق نام داشت جواهرات آن نیز شامل گردنبند، گوشواره، سنجاق چارقد و النگو میشد. قشقاییها از این طریق ثروت خانوادگی خود را نشان میدادند.
ایل قشقایی از ترکیبی از قبیله هایی با ریشه های ترک، کرد، لر و عرب تشکیل شده اما بیشتر آن ها ترک هستند. بیشتر مردمان ایل قشقایی مذهب شیعه دارند. ایل قشقایی از گذشتههای دور در استان فارس و جنوب ایران حضور داشتند.
ایل قشقایی از ۶ طایفه بزرگ تشکیل شده است. اسامی این طایفهها عبارتاند از کشکولی بزرگ، کشکولی کوچک، دره شوری، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله.
انگلیسیها و پرتغالیها از شنیدن نام قشقایی میترسیدند؛ زیرا آنها را دلاورانی جنگجو میدانستند. واژه قاشقا یک واژه ترکی است که در معنای پهلوان و فرد باجرأت و نترس نیز به کار میرود.